Synagógy a modlitebne
Židia boli integrálnou súčasťou Košíc od roku 1841, keď prvé tri židovské rodiny dostali povolenie usadiť sa v meste, ktoré sa postupne stalo aj významným centrom židovského náboženského života celého regiónu. V Košiciach stáli v druhej polovici 19. storočia dve synagógy a ďalšie tri boli postavené v dvadsiatych rokoch minulého storočia - dve v roku 1927.
Budovu postavili podľa projektu Michal Répaszkého v roku 1866 ako jednoposchodový objekt odĺžnikovitého pôdorysu so štvorramenými schodiskami vo všetkých štyroch nárožiach, ktoré viedli na ženskú galériu. Architektonické riešenie najstaršej košickej synagógy bolo ovplyvnené maurským slohom. Vitráže boli dielom Mórica Horovitza. Trojosové hlavné priečelie bolo zvýraznené tromi vstupmi a veľkým neorománskym oknom a rozetou. Viacboké vežičky a umiestnenie almenoru (vyvýšeného miesta určeného na čítanie Tóry) do východnej časti interiéru bolo príčinou sporu medzi neologickou a ortodoxnou časťou obce, ktorý viedol k rozdeleniu obce a vzniku neologickej a ortodoxnej židovskej náboženskej obce.
Budovu synagógy zbúrali v roku 1958 kvôli prístavbe neskoršieho Domu umenia.
Budovu synagógy zbúrali v roku 1958 kvôli prístavbe neskoršieho Domu umenia.
Na mieste dnešnej synagógy od roku 1843 stála malá modlitebňa. V roku 1883 tu bola postavená ortodoxná synagóga, ktorú po požiari v tom istom roku staviteľ Ján Balogh prestaval a rozšíril do dnešnej podoby v roku 1899. Interiér tvorí halový priestor členený liatinovými stĺpmi nesúcimi drevené empory, ženskú galériu. Od reštitúcie synagógy (predtým používanej ako sklad kníh Štátnej vedeckej knižnice ) v roku 1995 prebieha rekonštrukcia budovy doteraz. http://predapo.com/baf/kosicka-synagoga-1-zvonarska-ulica
Nápis na dvoch tabuliach vo vrchnej časti priečelia budovy:
"LICHVOD HAKADOSH BARUCH HO" – Na počesť najsvätejšieho (In honor of the Holy One)
.טז לָכֵן אֱמֹר, כֹּה-אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה, כִּי הִרְחַקְתִּים בַּגּוֹיִם, וְכִי הֲפִיצוֹתִים בָּאֲרָצוֹת; וָאֱהִי לָהֶם לְמִקְדָּשׁ מְעַט, בָּאֲרָצוֹת אֲשֶׁר-בָּאוּ שָׁם}
"Preto povedz: ‚Toto povedal Pán B-h: „Hoci som ich ďaleko vzdialil medzi národy a hoci som ich rozptýlil po krajinách, predsa sa im stanem na malú chvíľu svätyňou v krajinách, do ktorých prišli.“‘ (Ezechiel 1:16)
therefore say: Thus saith the Lord G-d: Although I have removed them far off among the nations, and although I have scattered them among the countries,yet have I been to them as a little sanctuary in the countries where they are come;
Nápis na dvoch tabuliach vo vrchnej časti priečelia budovy:
"LICHVOD HAKADOSH BARUCH HO" – Na počesť najsvätejšieho (In honor of the Holy One)
.טז לָכֵן אֱמֹר, כֹּה-אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה, כִּי הִרְחַקְתִּים בַּגּוֹיִם, וְכִי הֲפִיצוֹתִים בָּאֲרָצוֹת; וָאֱהִי לָהֶם לְמִקְדָּשׁ מְעַט, בָּאֲרָצוֹת אֲשֶׁר-בָּאוּ שָׁם}
"Preto povedz: ‚Toto povedal Pán B-h: „Hoci som ich ďaleko vzdialil medzi národy a hoci som ich rozptýlil po krajinách, predsa sa im stanem na malú chvíľu svätyňou v krajinách, do ktorých prišli.“‘ (Ezechiel 1:16)
therefore say: Thus saith the Lord G-d: Although I have removed them far off among the nations, and although I have scattered them among the countries,yet have I been to them as a little sanctuary in the countries where they are come;
Chrámovú stavbu z roku 1927 projektoval Lajos Oelschläger a postavila firma Huga Kabosa. Budova má obdĺžnikový pôdorys (25 x 35 m) a je postavená v uličnej radovej zástavbe spolu s modernou školou. Ortodoxná synagóga predstavuje osobitnú kombináciu historických prvkov a reminiscencií, prvkov orientálnej architektúry spolu
s prvkami moderny. Synagóga bola od skončenia II. svetovej vojny nepretržite využívaná na bohoslužobné úkony.
Nápis na priečelí:
בֹּ֤אוּ שְׁעָרָ֨יו ׀ בְּתֹודָ֗ה חֲצֵרֹתָ֥יו בִּתְהִלָּ֑ה הֹֽודוּ־לֹ֝֗ו בָּרֲכ֥וּ שְׁמֹֽו׃
Vstupujte do jeho brán s piesňou chvály a do jeho nádvorí s piesňami oslavnými; chváľte ho a velebte jeho meno (Žalm 100, 4)
Enter his gates with thanksgiving and his courts with praise; give thanks to him and praise his name.
s prvkami moderny. Synagóga bola od skončenia II. svetovej vojny nepretržite využívaná na bohoslužobné úkony.
Nápis na priečelí:
בֹּ֤אוּ שְׁעָרָ֨יו ׀ בְּתֹודָ֗ה חֲצֵרֹתָ֥יו בִּתְהִלָּ֑ה הֹֽודוּ־לֹ֝֗ו בָּרֲכ֥וּ שְׁמֹֽו׃
Vstupujte do jeho brán s piesňou chvály a do jeho nádvorí s piesňami oslavnými; chváľte ho a velebte jeho meno (Žalm 100, 4)
Enter his gates with thanksgiving and his courts with praise; give thanks to him and praise his name.
Neologickú synagógu, dnešný Dom umenia, postavila firma bratov Bárkányovcov podľa projektu maďarského architekta, Lajosa Kozmu. Budova je vynikajúcim príkladom medzivojnovového maďarského neobaroka. Rozmery synagógy sú impozantné: výška kupoly je 37 m, jej eliptický pôdorys má rozmery 21 x 24 metrov. Kapacita budovy bola 1100 miest na prízemí a na polkruhovej ženskej galérii. Interiér je úplne zmenený od prestavby podľa návrhu významného slovenského architekta Leopolda Czihalu a Jána Gabríniho v roku 1958 pre účely Štátnej filharmónie. Z pôvodných hebrejských nápisov (citáty zo Žalmu 16,8 a Tóry) je zachovaný iba text v priestore pod kupolou, ktorá je zakrytá akustickým podhľadom. Dávidovu hviezdu (ktorá sa od prestavby nachádza na pamätníku zomrelých v holokauste na cintoríne) vo vonkajšom najvyššom bode kupoly nahradila lýra
Pôvodné vitráže Gábora Majorosa z Budapešti, ktoré tvorili výplň šiestich okien a symbolizovali dvanásť izraelských kmeňov, nie sú žiaľ zachované..
Nápis v kupole:
Zhliadni zo svojej svätyne a z vysokého neba a požehnaj svoj izraelský ľud i zem, ktorú si nám dal, ako si prisahal našim otcom, krajinu, ktorá oplýva mliekom a medom.
Look down from Thy me’on kadosh (holy dwelling place), from Shomayim, and bless Thy people Yisroel, and ha’adamah which Thou hast given us, as Thou didst swear unto Avoteinu, Eretz zavat cholov udevash.
Pôvodné vitráže Gábora Majorosa z Budapešti, ktoré tvorili výplň šiestich okien a symbolizovali dvanásť izraelských kmeňov, nie sú žiaľ zachované..
Nápis v kupole:
Zhliadni zo svojej svätyne a z vysokého neba a požehnaj svoj izraelský ľud i zem, ktorú si nám dal, ako si prisahal našim otcom, krajinu, ktorá oplýva mliekom a medom.
Look down from Thy me’on kadosh (holy dwelling place), from Shomayim, and bless Thy people Yisroel, and ha’adamah which Thou hast given us, as Thou didst swear unto Avoteinu, Eretz zavat cholov udevash.
Prízemný objekt obdĺžnikového pôdorysu bol postavený v roku 1922, v päťdesiatych rokoch bol však radikálne prestavaný. Tieto zásahy uvedený objekt znehodnotili.
Viacúčelový prízemný objekt celý podpivničený s pôdorysom tvaru "L". Uličná časť slúžila na bývanie, jeden priestor bol vyčlenený pre predajňu mäsa rituálne zabíjaných zvierat. Väčšiu časť dvorového krídla zaberá modlitebňa, vysvätená v roku 1904 a 1993. Sálový priestor má centrálne umiestnený drevený almemor a drevený svätostánok na východe. Táto modlitebňa je nepretržite využívaná na svoj pôvodný účel.